Tuesday 3 December 2013

Wanita Semasa : Sihat Diri, Sihat Keluarga

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, syukur kpdNya kerana diberi kekuatan untuk terus menulis.  Saya sangat berharap tulisan saya ini, dapat memberi kebaikan.  Untuk saya, selama mana saya hidup, bahkan memberi kebaikan dan manfaat kpd saya selepas dari alam dunia ini.  Saya juga berdoa semoga pembaca-pembaca sekaliannya mendapat manfaat hasil penulisan ini. 'Ukhti, bebel ape lagi tu, cepatlah!' Heeee...Ok..ok, memandangkan masing-masing dah tak menyempat nak menimba ilmu, ini dia pengisian kali ini.

Slot ini telah disampaikan oleh Prof. Madya Dr. Harlina Siraj.  Wanita merupakan jantung dalam sesebuah rumahtangga, betapa pentingnya peranan dan tanggungjawab yang perlu digalas oleh seorang wanita bagi menyediakan rumahtangganya sentiasa dalam keadaan 'sihat'.

Kesihatan selalunya dikaitkan dengan :

  • kesejahteraan
  • kecantikan
  • kekayaan
  • peluang&kesempatan
  • kasih sayang
Kesihatan ----> satu keadaan yang menyeluruh dan merangkumi aspek fizikal, mental dan sosial (WHO)
Satu lagi aspek yang perlu ditambah dalam definisi kesihatan ini ialah kesihatan dari aspek spiritual.

Letih mata, baca ayat-ayat panjang,kan.  Kita tengok mindmap pula ye!


Wanita Semasa:Sihat Diri, Sihat Keluarga

p/s: Wanita mestilah mampu menguruskan kesihatannya dalam seluruh aspek kehidupan terutamanya sudut emosi dan psikologikal.

'What happens in the mind of a man/woman is always reflected in the disease of his/her body'




No comments:

Post a Comment