Saturday 30 November 2013

Perkahwinan Bukan Sekadar Aku Terima Nikahnya

Assalamualaikum...

Lama tidak berinteraksi secara maya di sini.  Akhir tahun di sekolah penuh dengan pelbagai program dan majlis ditambah pula pengalaman sebagai guru yang sebenar baharu sahaja mencecah empat bulan.  Guru-guru senior lebih relax berbanding guru baru.  Iyalah, pengalaman memainkan peranannya.  Fail-fail yang ditinggalkan oleh guru yang lama perlu diupdate, fail guru baharu juga perlu disiapkan sebelum cuti sekolah bermula. Alhamdulillah, sudah hampir dua minggu berada di rumah setelah 12minggu menghirup udara segar di Sarawak.

Pada akhir bulan Oktober yang lepas, saya berpeluang ke Konvensyen Nikah Itu Cinta di UM.  Alhamdulillah.  Setinggi penghargaan dan terima kasih kepada pihak yang terlibat dalam membantu saya menghadirkan diri ke sana.  Semoga Allah membalasnya dengan kebaikan.  Ameen.  Akan saya kongsikan pengisian Konvensyen Nikah Itu Cinta dalam entry yang seterusnya.

Entry kali ini, saya akan kongsikan pengisian daripada Konvensyen Fiqh Wanita dan Islam.  Pengisian ini, adalah daripada seorang sahabat saya.  Saya panjangkan ilmu dengan menulis disini.  Semoga kita sama-sama dapat manfaatnya.

Perkahwinan.  Perkahwinan bukanlah sekadar aku terima nikahnya.  Namun, sebaik sahaja kalimah itu dilafazkan, bersedialah seorang lelaki atau suami menerima amanah dan tanggungjawab bagi memimpin dan menyelamatkan ahli keluarganya daripada api neraka.

Disini saya sertakan peta minda untuk mudahkan kefahaman kita semua.  JOM study note ni! :)

PERKAHWINANbukan Sekadar Aku Terima Nikahnya

p/s: note ini bukanlah 100% sama dengan note dari ustaz pahrol, olahan saya sendiri daripada ustaz.

No comments:

Post a Comment