Friday 31 May 2013

Life Is The Hardest Exam

Assalamualaikum...

Syukur alhamdulillah masih berpeluang menulis di laman ini.  Allah sudi meminjamkan hayat bagi menikmati hidup di dunia ini.  Dunia yang penuh dengan ujian.  Memang betulla, dunia ini pentas ujian.  Ujian itu dapat membezakan antara orang yang beriman dan orang yang munafiq.

"Dan di antara manusia ada sebahagian yang berkata, 'Kami beriman kepada Allah'.   Tetapi apabila dia disakiti (kerana dia beriman) kepada Allah, dia menganggap cubaan manusia itu siksaan Allah.  Dan jika datang pertolongan TuhanMu, nescaya mereka akan berkata, 'Sesungguhnya kami bersama kamu'.  Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia?
Dan Allah pasti mengetahui orang-orang yang beriman dan Dia pasti mengetahui orang-orang yang munafiq".
(Surah al-Ankabut : 10-11)

Kata Dr. Yusuf al-Qardhawi,

"Banyak orang menempel-nempel keimanan.  Bila datangnya ujian, maka hilanglah tempelan-tempelan itu."

Ujian yang menimpa manusia bukanlah dalam bentuk kesukaran, kesusahan, kesulitan dalam berhadapan sesuatu situasi.  Tetapi ia juga datang dalam bentuk kekayaan, kesenangan, kelapangan.  Ujian dalam bentuk ini lebih berat daripada ujian dalam bentuk kesusahan kerana ia dapat melalaikan kita dari mengingati Allah.  Sudah menjadi fitrah manusia meyakini ada suatu kuasa yang mengawal keseluruhan alam ini.  Bahkan atheis yang sombong mengatakan tidak percaya kewujudan tuhan yang menguasai alam, apabila mereka ditimpa bencana, mereka tidak segan silu memohon perlindungan agar dilindungi daripada bencana yang melanda.

Setiap suatu yang terjadi semestinya terselit seribu satu hikmah yang tersendiri.  Ilmu manusia jika dibandingkan denganNya, sangatlah terhad, kerdil, terlalu kecil untuk dibandingkan.  Pasti ada yang tidak tersingkap oleh akal manusia.

Bertindaklah sebagai seorang mukmin apabila berhadapan dengan ujian dariNya.  Bersyukur apabila mendapat kesenangan, bersabar apabila mendapat kesusahan.

"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin, setiap urusan adalah baik baginya, hal itu tidak dimiliki oleh sesiapun, kecuali oleh orang mukmin.
Apabila mendapat kesenangan, dia bersyukur, dan itu baik untuknya.  Apabila mendapat kesusahan, dia bersabar, dan itu baik untuknya". 
 (H.R Muslim)


p/s: Sentiasa didik hati supaya redha dan sabar dengan ketentuanNya.  Yakinlah setiap apa yang diaturkan Allah dalam perjalanan hidup ini, baik-baik belaka. smile! :)

No comments:

Post a Comment